Drie tactische manieren om je facturen betaald te krijgen

aanmaningmakenmith

Als u regelmatig klanten factureert, heeft u bijna altijd gevallen gehad waarin openstaande facturen te laat betaald zijn. Het is altijd frustrerend en misschien moeilijk te vermijden, maar er zijn enkele dingen die je kunt doen om het aantal achterstallige facturen zoveel mogelijk naar beneden te brengen.

Laten we, voordat we dit bespreken, het verschil bespreken tussen een openstaande factuur en een achterstallige factuur.

Achterstallig vs. openstaand

U kunt “openstaande facturen” en “achterstallige facturen” gemakkelijk door elkaar halen. Een openstaande factuur is een factuur die een klant nog moet betalen. De betaling kan nog binnen de betaaltermijn binnenkomen. Voor deze facturen hoeft u niet achter de betaling aan te gaan.

Een achterstallige factuur is een factuur die een klant nog moet betalen en die de vervaldatum overschrijdt. Achterstallige facturen kunnen een bedrijfsrisico vormen omdat het geld op je lopende rekening te laag wordt om je eigen facturen te betalen. Daarom is het van cruciaal belang om openstaande facturen bij te houden en uw klanten op tijd te laten betalen, voordat openstaande facturen achterstallige facturen worden.

Wanneer je Aanmaningmaken.nl gebruikt kunnen wij je helpen bij het maken van een nette aanmaning. Je hebt een voorbeeld aanmaning die je kunt aanvullen met je gegevens en je verstuurd deze gemakkelijk.

Openstaande en achterstallige facturen verzamelen
Als u klanten heeft die herhaaldelijk achterstallige betalingen hebben kunt u onderstaande tips gebruiken om ze sneller te laten betalen.

1. Maak duidelijke afspraken met uw klant

De beste manier om facturen op tijd betaald te krijgen is het maken van duidelijke afspraken. Wanneer u die voorwaarden alleen in uw algemene voorwaarden opstelt weet u bijna zeker dat niemand deze leest. U zou ook in uw offerte of overeenkomst de betaaltermijn kunnen opnemen. Dat kan ook op een vriendelijke manier, bijvoorbeeld:

Wij leveren u graag de gevraagde producten binnen 10 werkdagen. Wilt u alstublieft ook uw best doen om onze factuur daarna binnen 30 dagen te betalen?

Een tekst als deze voorkomt onduidelijkheid. En je kunt natuurlijk na 25 dagen een mailtje sturen met de herinnering dat de vervaldatum over 5 dagen verstrijkt.

2. Stuur een vriendelijke herinnering

Met de hoeveelheid e-mail die iedereen tegenwoordig ontvangt, bestaat de mogelijkheid dat uw factuur verloren is gegaan in de inbox van uw klant. Als een factuur achterstallig is, is het de moeite om gelijk een mailtje te sturen met een vriendelijke herinnering. Als u vanaf het begin een late betaling verwacht kunt u al voordat de vervaldatum is aangebroken een mailtje sturen.

3. Probeer op de ouderwetse manier

Je wilt eigenlijk geen brieven meer versturen maar als klanten niet op een e-mail reageren en het bellen is ook lastig dan is het misschien tijd om een ouderwetse brief toe te sturen. De aanmaningen van Aanmaningmaken.nl kan je eenvoudig per e-mail en per post versturen.

Hoe je het ook wendt of keert. Het blijft een naar klusje. Hopelijk helpen deze tips in combinatie met aanmaningmaken.nl jou om het minder pijnlijk te maken. En helpt het vooral om je betaling eerder op je bankrekening te krijgen.

Positief belonen of boetes opleggen

Als u ziet dat veel openstaande facturen te laat zijn, kunt u overwegen klanten te stimuleren eerder te betalen. Door een korting aan te bieden voor vroegtijdige betalingen, kunt u ervoor zorgen dat u minder onbetaalde facturen heeft om aan het einde van de maand aan te manen.
U kunt ook boetes opleggen voor achterstallige facturen als ze van invloed zijn op uw cashflow. Het is niet ongebruikelijk voor bedrijven om klanten een vergoeding in rekening te brengen naarmate een factuur langer onbetaald blijft. Als u besluit een boetebeleid op te stellen, moet u dit opnemen in contracten/overeenkomsten of algemene voorwaarden die u sluit met uw klanten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *